Elég sok félreértés veszi körül a gyerekek korai nyelvtanulását még a manapság is. Evvel kapcsolatban kérdeztem Volford Évát, a Profi Gyerek Angol oldal szakértőjét, aki már közel 20 éve, folyamatosan megújulva tanítja a gyerekeket MÁSKÉPP, mint a hagyományos angol oktatás. A sorozat harmadik részében Éva arról beszél, hogy milyen előnyöket szereztek azok a fiatalok, aki, már óvodás korban vagy azelőtt kezdték az angol nyelv tanulását. Az első rész itt, a második pedit itt olvasható.
Az elmúlt 20 évre visszatekintve, látod-e hogy a korai nyelvtanulás más területen is segítette a gyerekeket? Adott-e nekik bármilyen előnyt más területen is?
Azok a kis tanítványok, akik korán, 7 éves korukban, illetve előtte kezdték el elsajátítani az angol nyelvet, természetesnek vették későbbi tanulmányaik során is az angol nyelvvel való foglalkozást illetve az angol nyelv használatát. Számukra a második nyelv is egy eszköz arra, hogy új ismereteket szerezzenek, kapcsolatokat építsenek. Bátran, gátlások nélkül használják az angolt, kommunikálnak írásban, szóban egyaránt.
Érettségi után sokan éltek, élnek az angol nyelvtudás által megnyíló lehetőségekkel, s az Amerikai Egyesült Államokban, Angliában, Dániában kezdik meg felsőfokú tanulmányaikat, illetve kutatásaiknál angolul olvassák a tudományos cikkeket. Gondoljunk csak bele, mekkora előny ez!
A korai nyelvtanulás nemcsak a nyelv tudásával tesz többé, hanem sok más területen is profitálnak belőle: fejlődik a személyiség, a memória (térbeli, időbeli, akusztikus és vizuális), a figyelem s egy más kultúrát is megismerünk- ezáltal segít a kulturális különbségek megtapasztalásában s elfogadásában, természetessé tételében, a nyitottá válásban.
8. Milyenek a jó gyerek angol nyelvű anyagok?
Ha egy szóval lehet válaszolni: autentikusak; s az adott életkornak megfelelőek. A honlapomon található egy-két cd, s egy képes gyerek szótár is. A lap alján pedig egy link egy olyan angol webáruházba repít, ahonnan díjmentesen házhoz is szállítják a megrendelt könyveket, cd-ket, próbáld ki bátran!
http://angolnyelvstudio.shp.hu/hpc/web.php?a=angolnyelvstudio&o=konyvek_cd_k_ITj9
A korai nyelvtanulás előnyét egy volt tanítványom így fogalmazta meg:
„Az egyetem utolsó évében nekem „csak” a szakdolgozatomra s az államvizsgámra kellett koncentrálnom, mert a nyelvvizsgát már 16 évesen megcsináltam. Csoporttársaim a nyelvvizsgára úgy jelentkeztek, mint egy matek vagy más tantárgy vizsgájára, s csodálkoztak, hogy pár hetes tanulás illetve egy nyelvkönyv tanulgatása után nem sikerült a nyelvvizsgájuk. Csodálkoztak azon, hogy én hogy csináltam meg 16 évesen a nyelvvizsgát. Elmondtam nekik, hogy óvodában kezdtem, emelt szintű angolos általános iskolába jártam,” – én voltam a tanár nénije – „ s a nyelvvizsgáig intenzíven angoloztam- ez nem egyenlő sem időben sem energiában egy tantárgyi vizsgával.” P. Nóri
Ez is azt támasztja alá, hogy a nyelvtanulás, elsajátítás egy folyamat, mely végén egy eszköz lesz a kezünkben.
Számos olyan tanítványom is volt/van, aki 10 éves kora után jön hozzám. Őket már szinte lehetetlen a spontán nyelvtanulás útjára vezetni, tele vannak gátlással, rossz tapasztalattal a tanulás terén, küzdenek a kiejtéssel, s egyszerre kell megbirkózniuk a nyelv írott s beszélt formájával. Jó esetben az iskolában van egy pár hetes bevezető szóbeli szakasz, de az évekig tartó kisgyermekkori szóbeli fejlesztéshez képest jelentéktelen.
Most szeptemberi példa: általános iskola 3. osztály- már a második héten szódolgozatot írtak a gyerekek angolból….az én – már 4 éve angolul tanuló tanítványaim nem remekeltek. Miért? Mert bár már mutattam nekik angol szavak képeit s olvastuk is őket, leírni még nem írtuk…7-8 évesen feleslegesnek tartom az angol írást, sokkal többet nyerünk ha a beszédre fordítjuk az időt s hangsúlyt. S ez is előnye a korai kezdésnek- a spontán, gátlások nélküli szóbeli kommunikáció!